Вивчення географії
у 2012/13 навчальному році буде здійснюватись в основній школі
за збірниками уже
відомих учителям програм,
а саме:
– Програми
для загальноосвітніх навчальних
закладів. Географія. Еконо
міка. 6–11 (видавничоторгова
фірма «Перун», 2005,
2006);
– Програми
для загальноосвітніх навчальних
закладів. Географія. Еконо
міка (видавництво «Навчальна книга»,
2005);
– Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з
поглибленим вивченням предметів
природничоматематичного та техно логічного циклу. Географія України.
(видавництво «Вікторія», 2008).
Географічні курси вивчатимуться в
традиційному порядку:
6 клас
«Загальна географія» – курс, що закладає основи
формування у
школя рів
понятійнотермінологічного апарату фізичної географії, через
розгляд на доступному віковому
рівні
знань про
географічну оболонку, закономірнос ті її будови і розвитку. Вивчення
спрямоване на формування планетарних уявлень про Землю, взаємодію
і взаємопроникнення
компонентів природи в межах
географічної оболонки.
Основні підручники, що можуть
бути вико ристані
під час вивчення цього
курсу,
такі:
– Географія (автори В. Ю.
Пестушко, Г. Ш. Уварова видавництво «Ґене
за», 2006);
– Загальна
географія (автори В. М.
Бойко, С. В.
Міхелі,
видавництво
«Педагогічна преса», 2006);
– Географія
(автори О. Я. Скуратович та ін.,
видавництво «Педагогічна преса», 2006);
– Загальна
географія (автори Л. М.
Булава, О. М.
Мащенко, В. Р.
Іль
ченко, видавництво «ДовкілляК», 2006);
– Географія (автори С. Г.
Кобернік, Р. Р.
Коваленко, видавництво
«На
вчальна книга», 2006).
7 клас
«Географія материків
і океанів» – навчальний курс, що розкриває знан
ня про диференціацію і цілісність природи Землі, розширює і конкретизує уявлення учнів
про походження материків і океанів,
просторову неоднорід ність Землі,
прояв географічних закономірностей на глобальному і
регіональ ному
рівнях, особливості життя та
діяльності людей у різних географічних умовах.
Основні підручники, що
можуть
бути
використані під час
вивчен ня
цього курсу, такі:
– Географія материків і океанів
(автори В.
М. Бойко, С.
В. Міхелі, ви
давництво «ЗодіакЕКО», 2007);
– Географія
материків і океанів
(автори В. Ю. Пестушко, Г. Ш.
Уварова, видавництво «Ґенеза»,
2007);
– Географія
материків і океанів
(автори С.
Г. Кобернік, Р. Р.
Коваленко, видавництво «Навчальна книга», 2007).
8 клас
«Фізична географія
України» – курс, що вивчає особливості природи як умови
життя
та господарської діяльності людини. На
початку курсу
пропо нується
ознайомитися з адміністративнотериторіальним поділом України, бо під час вивчення майже всіх фізико та економікогеографічних об’єктів
дово диться
постійно звертатися до адміністративних одиниць,
знаходячи ці об’єкти на карті. Цей
курс є завершальним для шкільної природничогеографічної освіти, тому
значна
увага
під час
її викладання приділяється, крім
вивчен
ня нових понять і закономірностей, поглибленню й узагальненню теоретич них
знань з фізичної географії. Підручники, що можуть
бути використані під час вивчення цього курсу, такі:
– Фізична географія
України (автор В. Ю. Пестушко, Г. Ш.
Уварова, ви
давництво «Ґенеза»,
2008);
– Фізична
географія України (автори
П. Г. Шищенко, Н. В.
Муніч,
ви
давництво «ЗодіакЕко», 2008);
– Фізична географія
України (автори І. Л. Дідчук,
О. В.
Заставецька, І. В.
Брущенко, видавництво «Прем’єр», 2008);
– Фізична
географія України (автори
Л. М. Булава та
ін., видавництво
«АН ГРО ПЛЮС», 2008);
– Фізична
географія України (автор Й.
Р. Гілецький, видавництво
«Під
ручники і посібники», 2008).
9 клас
У курсі «Економічна і соціальна географія України»
розкриваються питан ня населення і трудових ресурсів
нашої країни,
розвитку і розміщення госпо дарства. Курс є завершальним для основної
школи та пропедевтичним – для старшої. Висвітлюються питання про історикогеографічне формування тери торії.
Значна увага приділяється вивченню
проблем розміщення населення, його
природного і механічного руху, національного складу.
Детально аналізу ється географія галузей
господарства країни,
зовнішньоекономічних зв’язків та економічних районів України. Розглядаються проблеми
сталого розвитку та їх прояв
на території України,
показано місце
України в світі.
Зміст кур су є початковим етапом
економічної освіти школярів, сприяє
їхній адапта ції до
життя
в умовах
ринкової економіки, тому програма містить
питання про
економічну систему України. Підручники, що
можуть бути
використані під час
вивчення курсу,
такі:
– Географія (автори В. Ю. Пестушко, Г. Ш.
Уварова, видавництво «Гене
за», 2009);
– Географія (автори В. І.
Садкіна,
О.
В. Гончаренко, видавництво
«Обе
ріг», 2009);
– Географія (автор Й. Р.
Гілецький, видавництво «Підручники і
посібни
ки», 2009);
– Географія (автори О. Ф. Надтока, О. М.
Топузов, видавництво
«Світ знань», 2009).
Як і в попередні роки,
вивчення географії
України у 8 та 9 класах реко мендуємо завершувати 17годинними курсами (за
рахунок годин варіативної складової навчального плану) фізичної
та економічної й
соціальної геогра фії
своєї області.
Спираючись на краєзнавчий принцип, вчитель поглиблює розкриття наукових географічних понять.
Здобуті знання сприятимуть при щепленню учням
любові
до рідної
землі, створять підґрунтя
для того,
щоб у подальшому учень орієнтувався на
географічну освіту.
Викладання курсу має здійснюватись відповідно до програми «Рідний край».
Під час викладан ня географії своєї
області учні
можуть користуватися географічними атласа ми
областей України «Моя
мала батьківщина», створеними колективом ви давництва «МАПАКиїв», бібліотекою краєзнавчих підручників та програм
з
кожного регіону.
Це, наприклад, «Київщинознавство. 1–11 класи» (навчальна програма курсу
за вибором) та «Київщинознавство» (навчальнометодичний комплекс для
3–11 кл.); «Рідний край.
Одещина»; «Рідний
край. Полтавщи на»;
«Рідний край. Хмельниччина.»; «Рідний
край. Кіровоградщина»; «Рід ний
край. Черкащина»; «Рідний
край. Луганщина» а
також великий перелік програм
і посібників, підготованих і
схвалених до використання предметною комісією з
географії Науковометодичної ради з питань
освіти Міністерства освіти
і науки,
молоді та спорту
для окремих
регіонів країни,
районів, а по декуди
окремих
міст і сіл.
Необхідною складовою
успішного навчання з географії є
освоєння картогра фічної грамотності. Вони для сучасної
людини не менш важлива за комп’ютерну. Карти – це специфічні картини світу
в певний
період його
історії. Тому вмі ти побачити на цих
картинах зашифровану мовою карт інформацію, оволоді ти навичками читання карт, вміти
використовувати карти, працювати з
ними важливо і необхідно.
Навчання картографії у школі має бути
розширено і пе реорієнтовано: замість вивчення правил
створення карт – освоєння прийомів роботи
з ними. Сучасна картографічна база засобів
навчання представлена стінними картами, атласами, контурними картами, комп’ютерними картогра фічними програмними педагогічними засобами навчання, які видаються двома
видавництвами ДНВП «Картографія» та
ЗАТ «Інститут передових
техноло гій».
Їх продукція пройшла науковометодичну експертизу
предметної
комі сії
та комісії
із засобів
навчання та шкільного обладнання й отримала гриф
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту
України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах».
З метою екологізації географічної
освіти
пропонується до використання посібник «Зелений пакет для
школярів», матеріали
якого сприяють форму ванню практичних навичок та оцінюванню інформації екологічного змісту. Загальноосвітні навчальні заклади отримали якісний продукт з питань
охо рони
довкілля та сталого розвитку, важливою рисою
якого є його
міждисци плінарний характер.
Посібник містить матеріали, що вчать учнів розв’язувати життєві ситуації, приймати свідомі
рішення, бережно
ставитися до
приро ди,
до здоров’я.
У старшій
профільній школі географія вивчатиметься на
рівні стандарту: академічному рівні в 10 класах загальноосвітніх навчальних закладів всіх профілів та профільному рівні у 10–11 класах
географічного профілю,
а та кож
у
класах економічного профілю за
вибором.
Вивчення географії
у 10 класах загальноосвітніх навчальних закладів на рівні
академічному в 2011/12 навчальному році буде здійснюватися за
на вчальною
програмою «Географія. Рівень стандарту, академічний» у
межах сис тематичного курсу «Соціальноекономічна географія світу»,
загальний обсяг якого
52 години (1,5 години на
тиждень). Цей курс
має інваріантне ядро змісту,
визначене програмою
для загальноосвітніх навчальних закладів. Про те обсяг
і глибина викладу навчального матеріалу, а
також його
прикладна спрямованість визначаються вчителем і
можуть дещо відрізнятися в класах, що працюють за «рівнем
стандарту». При цьому варто
пам’ятати, що «рівень стандарту» завершує
обов’язкову шкільну географічну освіту. Під
час вивчен
ня курсу
пропонується використовувати підручники, рекомендовані Міністер
ством освіти і науки, молоді
і спорту:
– Географія (автори
Г. Ш. Уварова, В. Ю.
Пестушко, видавництво
«Ге
неза»);
– Географія (автори В. Г. Кобернік, Р.
Р. Коваленко, видавництво
«Обе
ріг»).
Організація профільного навчання з географії буде здійснюватись в 10 класі за навчальною програмою
для загальноосвітніх навчальних закладів («Геогра фія.
10–11
класи.
Профільний рівень»)
та підручником «Географія»
(автори В. В. Безуглий, Т. Г. Гільберг, Л.
Б. Паламарчук, видавництво «Ґенеза»).
Курс розрахований на
350 годин
(по 5 години
на тиждень у 10–11 кла
сах) й охоплює шість
взаємопов’язаних розділів.
Резервний час у профільних класах
учитель може
на свій
розсуд
пере розподіляти задля глибшого вивчення окремих тем,
виконання практичних і творчих
робіт, захисту проектів, проведення конференцій, семінарів. Учи тель має
творчо
підійти до
планування навчального процесу в профільних класах,
з’ясувати, що і в якому
напрямку можна змінювати, варіювати, зба гачувати.
Під час
планування навчального процесу вчителям географії
слід зверну ти увагу
на ті теоретичні й практичні питання шкільного географічного зміс ту, які є предметом перевірки
рівня підготовленості учнів, а також з’ясувати, які
теми є допоміжними, а їх зміст
не передбачається при складанні держав ної підсумкової атестації.
Учитель має пам’ятати про регіональний компонент
географічної освіти
– вивчення географії свого краю, області,
району,
регіону.
Це дасть змогу
повні ше розкрити виховний і
розвивальний потенціал
предмета – любов до своєї місцевості,
країни; сприятиме формуванню екологічної
культури та конструк тивному географічному мисленню.
Практичну частину програми становить практикум, що є важливою й обов’язковою складовою
уроку географії. Після теоретичних питань розгля даються прикладні відомості,
структуровані навколо
глобальних проблем
сві ту та ідеї збалансованого розвитку суспільства. Практичні роботи
передбача ють розв’язання географічних,
екологічних й економічних завдань,
здійснення порівняльного аналізу,
проведення мінідосліджень, соціологічного опитуван ня, дискусій, конференцій, семінарів,
телемостів, усних
журналів, презентацій, експертиз, круглих столів,
референдумів, ділових ігор, моніторингових дослі джень, розробки проектів, написання рефератів, творчих робіт, індивідуаль них і
колективних проектів.
Мета
проведення цих робіт
може бути
різною: мотиваційна, навчальна, контролююча тощо.
В 11 класі
у
профільній школі географія вивчатиметься
за програмою
«Географія. 10–11 класи. Профільний рівень» та
підручником «Географія» (автори Т. Г. Гільберг, Л.
Б. Паламарчук, А. І.
Довгань, видавництво «Ґене за»).
Зміст
підручника продовжує
ознайомлювати учнів
із загальними зако номірностями природи,
видами карт, світовими цивілізаціями і
культурами, соціальноекономічною географією України, географією
своєї області, гло бальними проблемами
людства,
стратегією сталого
розвитку, глобальними
прогнозами, проектами і гіпотезами. Економікосоціальногеографічні відо мості
розглядаються в
тісному
зв’язку з висвітленням питань
історії,
полі тики,
стану економіки, природоохоронної
діяльності, соціокультурного над бання
регіонів.
Особливу увагу слід звернути на вивчення розділу
5 «Географія своєї об ласті», на
який
відведено 23
години.
Через індивідуальні особливості регі онів і значну кількість адміністративних одиниць, матеріал цього
розділу
у підручнику не розглядається. Разом з тим це ніяким чином
не знижує його важливості, оскільки його матеріал сприяє вихованню
патріотизму, любові до малої
батьківщини, дає змогу
краще зрозуміти основні економічні, еко логічні
і соціальні процеси.
Кожен регіон
має підготовлені навчальні посіб ники, підручники, атласи,
картографічний матеріал.
Під час вивчення цього розділу доцільно використовувати
такі форми роботи, як
семінари,
конфе ренції, круглі
столи, зустрічі,
екскурсії, дослідження. Важливу роль
слід
на давати
проектній технології. Засобами проведення таких занять
мають
ста ти архівні
документи, матеріали краєзнавчих відділів
бібліотек, статуправлінь, управлінь і
відділів
обласних і
районних адміністрацій, краєзнавчих
музе їв, центрів
зайнятості, будинків природи,
виставок, установ і організацій, Інтернетресурси тощо.
Орієнтація профільної географічної освіти на компетентнісний підхід зобов’язує робити акцент
на практичну складову шкільної дисципліни,
оскіль ки
її зміст
лежить
в основі
формування ключових знань. Слід
зосередити увагу
в навчальному процесі
на
діяльнісній частині його змісту, тобто
на формуванні вмінь
школярів. Тому
виконання практичних робіт є важливою і невід’ємною частиною
навчального процесу
у профільній школі.
Програ мою
передбачено виконання 57 практичних робіт, що
становить 32 % на вчального часу.
Багато вчителів географії постійно відчувають
труднощі в організації прак тичних робіт та критеріях їх оцінювання. Адміністрація освітніх
установ ви магає суворої
регламентації діяльності вчителя, фіксації виконання програм них практичних робіт
колонкою оцінок у класних журналах.
З огляду на
конкретні педагогічні умови освітньої установи та контин гент учнів,
регіональну специфіку, вчителю надається право
планувати сис тему
практичних робіт з метою
оптимізації вимог чинних
програм з геогра фії в частині
«Практичні роботи».
Усі практичні роботи можна поділити
на навчальні,
тренувальні, під- сумкові.
Програма курсу визначає напрям змісту практичних робіт. Учителю гео графії
слід виділити практичні роботи,
які мають
навчальний і тренувальний характер,
і роботи підсумкового характеру. У
календарнотематичному плану ванні
слід відобразити зміст
і вид
практичних робіт (за
ступенем навченос ті) та
затвердити на методичному об’єднанні
вчителів географії.
Для проведення
практичних робіт
у профільних класах
доцільно виді ляти цілий урок.
Такі
уроки проводять як
урокипрактикуми, що за дидак тичною метою
орієнтовані на навчання прийомів і способів дії, їх
система
тизацію та
узагальнення, перевірку (контроль)
рівня
оволодіння школяра
ми певними вміннями.
Обов’язковою умовою ефективної практичної діяльності виступає органі зація роботи
з
навчальнометодичним комплектом курсу (підручники, атла си,
робочі зошити з друкованою основою,
зошититренажери тощо), оскіль ки засвоєні прийоми роботи учні
переносять на інші джерела
знань. Сучасні навчальнометодичні
комплекти містять системи завдань
(вправ), складність яких наростає поступово.
Якісне формування географічних
умінь школярів неможливе без їх відпра цювання в умовах
реальної місцевості.
Це потребує організації спостережень,
практичних робіт на
місцевості, в умовах «зеленого» класу.
Працюючи з практичними роботами,
слід застосовувати сучасні
педаго гічні технології (диференційованого навчання, проектної діяльності тощо),
використовувати ігрові елементи,
творчі завдання з
метою
активізації са мостійної пізнавальної діяльності учнів.
Після
проведення ряду
практичних робіт доцільно організувати виставку варіантів творчого вирішення постав лених завдань.
Обов’язковою умовою є
перевірка та оцінювання результатів практичних робіт, оскільки оцінка,
як відомо,
виконує мотиваційну, контролюючу і ко ригуючу функції. Багато
практичних робіт не потребують письмової перевір ки, оскільки проводяться у формі семінарських занять,
конференцій, круглих столів, дискусій (25
%), подання (захисту)
групових
проектів. Оцінювання навчальних досягнень учнів
відбувається на уроці.
Усі програмні практичні
роботи підсумкового характеру мають бути
оці нені
і
виставлені в
журнал (приблизно
8–10 робіт
за семестр). Роботи на вчального і тренувального характеру є моніторинговою формою
атестації учнів,
їх результати діагностичні.
Провідною складовою змісту профільних курсів, в рамках компетентніс ного підходу, є творча діяльність учнів, бо через набуття
власного досвіду відбувається розвиток ціннісного ставлення
до навколишнього світу, зокре ма й
до професій. Свідомий вибір
майбутньої освітньопрофесійної траєкто рії у старшокласників спрямований не тільки
і не стільки на
пізнання світу професій, скільки на формування ставлення до
тієї чи
іншої професії. За вдання
профільних курсів – навчити учнів
розв’язувати життєві
проблеми,
тобто розуміти суть
і значущість цих
проблем,
засвоїти існуючі правила їх розв’язання, вміння орієнтуватися в джерелах інформації.
Обов’язковими для профільного навчання
є курси
за вибором учнів,
що входять до складу
профілю навчання
на старшому
ступені.
Курси за вибором виконують три
функції. Одні – доповнюють зміст профільного курсу.
Інша група курсів
розвиває зміст
одного з базових, вивчення якого
в даній
школі (класі) здійснюється на мінімальному загальноосвітньому рівні. Третя – спри яє задоволенню пізнавальних
інтересів
окремих школярів у різних галузях діяльності людини, що виходять за рамки
даного
профілю. Вивчення
геогра фічних
курсів за
вибором
рекомендується за
такими збірниками програм:
– Географія. Програми для профільного навчання
в
загальноосвітніх на
вчальних закладах (Педпреса, К., 2005);
– Географія. Програми курсів за
вибором
та
факультативів. Ч. І,Ч.
ІІ (Київ, 2010).
Зпоміж нових програм і курсів за вибором
пропонуються до використання
«Основи геоінформаційних систем і
технологій. 10–11
кл.»
(Рекомендовано Міністерством освіти і
науки України, лист
№1/11–8752 від 20.09.2010 р.). Курс покликаний сформувати в
учнів теоретичну базу
знань з основ
геоін форматики, умінь і навичок ефективного використання сучасних
геоінформа ційних
систем і технологій у своїй
діяльності, що має
забезпечити розуміння принципів представлення і візуалізації географічної інформації в геоінфор маційних системах
та навичок роботи
в
сучасному геоінформаційному про грамному забезпеченні випускниками
шкіл.
Курс розрахований на вивчення основ
геоінформаційних систем і техноло гій у 10–11 класах
старшої школи
загальноосвітніх навчальних закладів усіх профілів природничоматематичного, технологічного напряму. Вивчення
курсу
пропонується в обсязі 35
навчальних годин після
вивчення основ інформа тики за
програмою 9 класу
та географії за
курсами 6–9 класів,
опанування основних засад
роботи з комп’ютерною технікою
та комп’ютерною графікою, мережею Інтернет та
просторового уявлення про земну
поверхню.
Учитель може самостійно добирати
засоби подання теоретичного матеріа лу (презентація, що відображається на екрані
за допомогою мультимедійного проектора; презентація, що відтворюється на екранах учнівських комп’ютерів; спільна робота
учнів та учителя над
документом в середовищі локальної ме
режі тощо) і
визначати форму проведення практичних робіт
(робота з
еле ментами досліджень, спільна робота
в
Інтернеті, лабораторні роботи, трену вальні
вправи, проектні роботи,
практикуми).
У програмі курсу
за вибором
детально відображено особливості організа ції вивчення матеріалу у профільній школі,
а
також наведено критерії оці нювання рівня навчальних досягнень учнів
та перелік програмного забезпе чення, необхідного для успішного засвоєння програми курсу, детальний зміст практичних робіт, список
рекомендованої літератури.
Під час підготовки до ДПА у 9 класі рекомендується використовувати
«Збірник завдань для
державної підсумкової атестації з географії,
9 кл.» (ав тори Р.
В. Гладковський, А. І. Довгань, Л. Б.
Паламарчук, В. В. Совенко, К.: Центр навчальнометодичної літератури, 2011).
Для підготовки до
ДПА в 11
класі пропонується до
використання «Збір ник
завдань для
державної підсумкової атестації з географії. 11 кл.»
(автори Р. В. Гладковський, А. І.
Довгань, Н.
І. Забуга,
Л. Б.
Паламарчук, В. В. Со венко,
К.: Центр навчальнометодичної літератури, 2011).
Істотну допомогу
для підвищення свого фахового рівня
та у підготовці до уроків
з
географії вчителям
надають журнал «Географія
та основи економі ки в школі» видавництва «Педагогічна преса» і газета «Краєзнавство. Гео графія. Туризм» видавництва «Шкільний світ».
Комментариев нет:
Отправить комментарий